Gerrit Hiemstra ontvangt Machiavelliprijs 2021

De uitreiking van de Machiavelliprijs 2021 aan Gerrit Hiemstra, NOS-weerman en meteoroloog, vond plaats in Perscentrum Nieuwspoort. Wilco Boom, politiek verslaggever van NPO Radio 1, introduceerde de stichting en de prijs.

Toelichting besluit jury

Het volledige juryrapport is hier beschikbaar. Na afloop van het evenement wordt het rapport ook hier geplaatst.

Hiemstra krijgt de prijs omdat hij “klimaatverandering en de gevolgen daarvan op aansprekende wijze inzichtelijk maakt voor een breed publiekMet een tomeloze energie brengt hij de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering over het voetlicht. Hij legt uit, hij licht toe en hij spreekt tegen, waar nodig. Alles in begrijpelijke taal, met wetenschap als basis.”

Onbedoeld is Hiemstra uitgegroeid tot boegbeeld van de klimaatbeweging. In klare taal kruist hij de degens met klimaatsceptici uit binnen- en buitenland. Met veel geduld dient hij mensen van repliek die op zijn berichten reageren. Rustig, maar ook gedreven blijft Hiemstra uitleggen wat het probleem is en wat de oorzaken zijn. In begrijpelijke taal blijft hij benaderbaar en bereikt hij een breed publiek.”

De Machiavelliprijs werd vervolgens uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van Stichting Machiavelli. Bekijk de prijsuitreiking hieronder terug ⬇️