Machiavelliprijs 2022

Stichting Machiavelli reikt op woensdag 22 februari 2023 de Machiavelliprijs 2022 uit. In tegenstelling tot eerdere jaren, maken wij pas op de dag van de uitreiking bekend wie de winnaar is. De Machiavelliprijs wordt jaarlijks toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

De jury heeft de Machiavelliprijs 2022 toegekend aan een markant persoon. “Hij blinkt uit in helderheid”, aldus het juryrapport. “Met een scherpe blik op de inhoud en tegelijk een warm gevoel voor het aanwezige sentiment weet hij mensen te binden en in beweging te brengen.”

Marja Wagenaar, voorzitter van Stichting Machiavelli, zal op 22 februari de prijs uitreiken in Perscentrum Nieuwspoort (Den Haag). Het is de 34ste keer dat de prijs wordt uitgereikt. De prijsuitreiking is dit jaar weer toegankelijk voor iedereen die zich bij ons aanmeldt en kan vanaf 17.00 uur live worden gevolgd via NPO Politiek.

Eerdere prijswinnaars waren onder anderen Gerrit Hiemstra, Marion Koopmans en Diederik Gommers, Elliot Higgins van journalistiek collectief Bellingcat, “de bedreigde burgermeester” Jos Wienen, SheDecides, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, RTL Nederland, burgemeester Eberhard van der Laan, Bauke Vaatstra, H.K.H. prinses Máxima, bondscoach Bert van Marwijk en onderzoeksjournalist Jeroen Smit.

Admiraal Rob Bauer, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, houdt voorafgaand aan de prijsuitreiking de jaarlijkse Machiavellilezing, getiteld: “Vrede bewaren betekent voorbereiden op oorlog”.