Jaap Velema ontvangt Machiavelliprijs 2023

De uitreiking van de Machiavelliprijs 2023 aan Jaap Velema, burgemeester van Ter Apel, vond plaats op 14 februari 2024 in Perscentrum Nieuwspoort. Locoburgemeester Giny Luth nam de prijs in ontvangst namens de burgemeester, die wegens ziekte niet aanwezig kon zijn. Wel sprak hij de aanwezigen na het uitreiken van de prijs toe middels een videoboodschap.

Toelichting besluit jury

Het volledige juryrapport is hier te vinden.

”Burgemeester Velema communiceert helder en scherp. En toch niet polariserend ondanks het zeer gevoelige onderwerp. Hij bedient zich van verschillende communicatiemiddelen om het verhaal van zijn gemeente en de belangen van haar inwoners op de agenda te krijgen. Tegelijk weet hij zo aandacht te vragen voor de problemen in de asielopvang”, aldus het juryrapport.

“Velema blijft zich onvermoeibaar inzetten voor de belangen van iedereen in zijn gemeente. Ook voor de mensen die letterlijk buiten moesten slapen door het vastlopende beleid in Den Haag. Hij is vanuit zijn verantwoordelijkheid verstrengeld met een probleem, dat hij niet zelf kan oplossen. Desondanks slaagt Velema er goed in om de gemoederen in zijn gemeenschap redelijk in bedwang te houden.”

“Ondanks soms oplopende spanningen leeft Ter Apel al jaren met het aanmeldcentrum in de gemeente. De wijze waarop de gemeenschap in Ter Apel dit al jarenlang draagt is een voorbeeld voor veel andere, en veel grotere gemeenten”, zo vervolgt het juryrapport.

De 35e Machiavelliprijs werd uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van Stichting Machiavelli. Bekijk de prijsuitreiking hieronder terug ⬇️