Bellingcat ontvangt Machiavelliprijs 2019

De Machiavelliprijs 2019 is toegekend aan het journalistiek collectief Bellingcat. Dat heeft het bestuur van de Stichting Machiavelli vandaag bekend gemaakt. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

Bellingcat krijgt de prijs vanwege “zijn vernieuwende wijze van onderzoeksjournalistiek die keer op keer zorgt voor baanbrekende onthullingen”, aldus het juryrapport. “Bellingcat heeft diepgravende onderzoeksjournalistiek een stevige kwaliteitsimpuls gegeven in een tijdperk waarin we steeds meer ‘fake news’ zien. Deze innovatie is een schoolvoorbeeld voor zowel traditionele media als voor journalisten in opleiding. Waar traditionele media vaak huiverig zijn om hun kennis en aanpak te delen, moedigt Bellingcat dit juist aan. Dat Bellingcat zijn kennis verspreidt, verdient alle lof”.

“De onthullingen van Bellingcat over MH17 hebben wereldwijd impact gehad en in Nederland in het bijzonder”, zo vervolgt het juryrapport.

Oprichter Eliot Higgins heeft namens het collectief de prijs in ontvangst genomen. Het juryrapport kunt u hier terugvinden.

Uitreiking Machiavelliprijs 2019 (12-02-2020)